ScrollToTop

Co na ból zatok? Sprawdzone sposoby na zapalenie zatok.

Artykuły, Warto przeczytać

10 listopada 2018

W tym wpisie mam dla Ciebie 10 konkretnych rad jak radzić sobie z bólem zatok. Wpis jest zwięzły, treściwy i mam nadzieję, że żadne zapalenie zatok nie będzie Ci już po nim straszne. Opisałem tutaj zarówno domowe, jak i apteczne sposoby na zatoki – ale pamiętaj, że szczególnie u dzieci – lepiej od razu udać się do lekarza po konsultację.

Zacznijmy od trzęsienia ziemi

Czy zielone gluty oznaczają zawsze infekcję bakteryjną i konieczność zastosowania antybiotyku?

Nie. To MIT zatokowy.

#1 Nawadnianie – żeby gluty chętniej spływały z zatok

Zanim przejdziemy do konkretnych metod – najpierw zadbajmy o podstawy. Jeśli chcesz odetkać zatoki – to Twój organizm nie może być odwodniony, żeby nawodnić zalegającą wydzielinę. Pamiętaj więc, żeby się cały dzień równo nawadniać.

# 2 Irygacje – płukanie zatok

Ta metoda z sezonu na sezon zyskuje coraz więcej zwolenników. Jak to ma działać? Przy pomocy butelki typu „squeeze” i dużej objętości płynu o określonym stężeniu soli – przepłukujesz i udrażniasz sobie nos i zatoki.

Trzeba się do tej metody na początku przekonać, ale to z pewnością skuteczny sposób. Co warto wiedzieć:

  • jeśli zależy Ci bardziej na nawilżeniu – użyj soli izotonicznej, jeśli na udrożnieniu – użyj soli hipertonicznej
  • jeśli ktoś ma skłonności do częstych infekcji zatokowych – to warto przepłukiwać nos profilaktycznie,
  • jeśli jesteś alergikiem – to przepłukiwanie zatok pozwala usunąć zalegające tam pyłki/kurz i zmniejszyć objawy alergiczne,
  • jeśli czujesz, że zaczyna Ci łapać zatoki – to jak najszybciej zrób sobie płukankę z soli hipertonicznej – czasami pozwala to przystopować rozwój infekcji,
  • można przepłukiwać TYLKO DROŻNY NOS – jeśli masz już tam wszystko zaczopowane – to ten sposób się nie sprawdzi, a może zaszkodzić (np.: uszkodzić ucho).

#3 Udrażnianie i działanie przeciwzapalne

Zatoki to są takie jamy (jaskinie) w kości twarzoczaszki. Każda taka jaskinia jest wyścielona błoną śluzową (wyobraź sobie ścianę jaskini szczelnie porośniętą zielonym mchem). I te jaskinie uchodzą do jamy nosa – ale te ujścia są wąskie. I tutaj jest cały kłopot.

Jak takie ujście się zatka – wtedy w jaskini zaczynają się rozwijać chorobotwórcze bakterie, a nas boli czoło głowa i mamy uczucie rozpierania.

Ten opis powyżej jest koszmarnym uproszczeniem – ale mam nadzieję, że przemówiłem do Twojej wyobraźni.

I teraz w pierwszym etapie infekcji zatok – staramy się udrożnić to wejście do jaskini – dzięki temu powietrze normalnie wentyluje zatoki, a wydzielina ma jak spływać.

Z tego powodu drugą zalecaną czynności na początku zapalenia zatok jest stosowanie preparatów udrażniających. Co jest dostępne?

  • spraye i płukanki z solą o stężeniu hipertonicznym,
  • krople i spraye do nosa z xylometazoliną, oxymetazoliną i nafazoliną
    • z tym preparatami trzeba postępować ostrożnie – można się od nich uzależnić – ale przy krótkim, zgodnym z ulotką stosowaniu (3-5 dni i 3-4 tygodnie przerwy) powinny dobrze działać,
  • są równie dostępne leki w tabletkach i saszetkach z substancjami obkurczającymi (pochodne efedryny – pseudoefedryna i fenylefryna):
    • te leki mogą spowalniać czas reakcji i osłabiać koncentrację – są niewskazane dla kierowców,
    • mogą również podnosić ciśnienie,
    • ale stosowane poprawnie – powinny dobrze zatoki udrażniać,
  • połączenia – ibuprofen + pochodne (pseudoefedryna/fenylefryna)
    • takie combo ma dawać efekt przeciwzapalny + obkurczający – co sprzyja leczeniu zatok.

#4 Wygrzewanie bolących zatok

Moim pierwszym skojarzeniem jest dobre plażowanie w jakimś cichym miejscu z białym piaskiem 😉 i to też może być dobry pomysł, ale spadając na ziemię mam kilka lepszych rad. A wiesz po co w ogóle wygrzewać? Lekkie podgrzanie, przy jednoczesnym dobrym nawodnieniu i nawilżeniu zatok + drożne ujścia zatok = łatwiejsze zejście glutów i poprawienie wentylacji zatok + lepsze działanie układu odpornościowego.

Jak wygrzewać? A w sumie to obojętne. Ważne, żebyś po takim wygrzewaniu schować się do łóżka, albo „nie dać się zawiać”.

  • tradycyjne parówki – takie z gazetą/ścierą nad głową
    • koniecznie z dodatkiem soli, olejku eterycznego lub rumianku
  • może sposób na skarpetę?
    • NA patelni rozgrzej gruboziarnistą sól, groch, fasolę, owies – cokolwiek co kumuluje temperaturę —> włóż to do woreczka/skarpety i delikatnie (żeby się nie poparzyć) zastosuje do wygrzania zatok
  • może wygrzewająca lampa na podczerwień?
    • wygoogluj sobie ten temat jeśli masz często problemy z zatokami
  • korzystaj z sauny jeśli możesz – osobiście polecam
  • Śpij w czapce, A jeśli biegasz, trenujesz na dworze/na polu – kiedy jest zimno – to czapka jest obowiązkowym wyposażeniem.

#5 Nebulizacje – nawilż zatoki

Jeśli dysponujesz specjalnym rodzajem inhalatora – nebulizatorem – zachęcam żeby go wykorzystać. Tylko najpierw kup sobie swój oddzielny zestaw nebulizujący – czyli ten pojemnik na płyn i maseczkę. Na pewno nie chcesz zarazić młodszych domowników.

Nebulizacja poprawia nawodnienie błon śluzowych – co poprawia ich zdolności obronne i pomaga w ewakuacji zalegającej wydzieliny.  Do nebulizacji możesz użyć soli fizjologicznej (nawilżenie), takiej z kwasem hialuronowym (nawilżenie) i hipertonicznej (odetkanie i smaranie glutów) 🙂 zależnie od etapu infekcji.

Czym się różni inhalacja parowa od nebulizacji opisałem tutaj.

#6 Olej z czarnuszki

Olej z czarnuszki to taki fajny produkt który ma właściwości przeciwbakteryjne i jednocześnie przeciwzapalne. Czytelnicy mi piszą, że udało im się dzięki wprowadzeni oleju z czarnuszki do diety doleczyć wiecznie chore zatoki. I ma to potwierdzenie w badaniach naukowych. To nie jest z pewnością jedyny, prawidłowy i w 100% skuteczny sposób – ale warto o nim pomyśleć. O czarnuszce napisałem tutaj.

#7 Masuj zatoki

Prosta sprawa. Masaż usprawnia krążenie limfy i krwi. Wraz z tym płynami do chorych miejsc docierają substancje odżywcze i komórki żołnierze układu odpornościowego. Więc masuj bolące i chore zatoki!

#8 Śpij wyżej

Kolejny oczywisty zabieg a może Ci poprawić jakość snu. Wiadomo, że organizm leczy się podczas dobrego, głębokiego snu. I zadbaj o odpowiednie nawilżenie w sypialni. Jeśli budzisz się co rano z kapciem w buzi, to znaczy że masz dramatycznie przesuszone powietrze. Wysuszone błony śluzowe noso-gardzieli nie chronią naszego organizmu przed infekcją. Wręcz przeciwnie – są jak otwarte wrota

Jeśli mieszkasz w zanieczyszczonym mieście – to rozważ kupno OCZYSZCZACZA powietrza. I potraktuj to jako inwestycję w zdrowie.

#9 Szukaj przyczyn nawracających zapaleń zatok

Takie to proste. O co może chodzić?

#10 Popularne zielone tabletki na zatoki?

Zawierają ziołowe wyciągi, które mają poprawić upłynnienie i ewakuację wydzieliny z nosa. Hm, jako kuracja wspomagająca, albo profilaktyka – nie mówię nie. Pamiętaj, że te tabletki mogą nasilać chorobę wrzodową.

Jedne z nich przeanalizowałem w oddzielnym wpisie.

Co na zatoki?

Daj znać co się u Ciebie najlepiej sprawdza. I pamiętaj, że jeśli infekcja trwa dłużej niż 5-7 dni warto podejść do lekarza.  Niedoleczone zatoki lubią zmieniać się w „niekończącą się opowieść zatokową”.

Zdrowotności

Pan Tabletka

Marcin

 

Podobne Te artykuły również
mogą cię zainteresować

Chcesz być na bieżąco?
Dołącz do newslettera

Wysyłam tylko wartościowe treści.

Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych w celu otrzymawania informacji marketingowych od Pana Tabletki, i akceptuję politykę prywatności.