ScrollToTop

Selen – jak wybrać najlepszy – opinia i ranking

Analizy

5 grudnia 2018

W tym wpisie znajdziesz zestawienie najpopularniejszych suplementów diety z selenem. Każda pozycja jest opatrzona subiektywną opinią farmaceuty. Mam nadzieję, że ten wpis pozwoli Ci wybrać najlepszy selen  dla Twoich potrzeb.

Jeśli szukasz więcej informacji w kwestii stosowania i działania selenu – to znajdziesz to w tym wpisie.

Nie wiem czy wiesz, ale selen można przedawkować (!). W mojej ocenie, warto przed suplementacją sprawdzić sobie poziom selenu w organizmie – jak to zrobić w dobrym laboratorium i w dobrych pieniądzach – przeczytasz tutaj (zorganizowałem 20% rabat ważny do końca 2018).

Ten wpis przygotowała dla mnie, czyli dla Pana Tabeltki moja specjalistka od chorób tarczycy – dr n. farm Magda Obrzut. Oddaję jej głos 🙂

O właściwościach leczniczych i funkcji selenu w organizmie już pisaliśmy (wyżej znajdziesz link). Dziś, będzie zatem analiza wybranych preparatów.

Selen – zapotrzebowanie

Zacznijmy od tego jakie jest dzienne zapotrzebowanie na selen u zdrowego człowieka. Zależy ono przede wszystkim od wieku. W Polsce średnie zapotrzebowanie dla osób dorosłych oszacowano na 45 µg selenu na dobę [1].  W Polsce, spożycie selenu wynosi ok. 65 µg/dzień dla mężczyzn i 40 µg/dzień dla kobiet [2].

Maksymalna dawka dobowa to 400 µg (!) – należy jednak pamiętać że jest to pierwiastek który może kumulować się (!) w organizmie [3].

Selen – przyswajalność

Przyswajalność selenu zależy ściśle od jego formy. To znaczy czy występuje w połączeniu organicznym czy nieorganicznym.

Te organiczne czyli przede wszystkim L- selenometionina i selenocysteina (uważane są za lepiej przyswajalne niż nieorganiczne czyli – selenin i selenian sodu [4,5].

Innym rodzajem suplementów są tzw. drożdże selenowe. Są bardzo dobrym źródłem selenu (tutaj również przede wszystkim występuje L-selenometionina),  którego wchłanianie dodatkowo wzmagane jest witaminami obecnymi w drożdżach (głównie B, E) [6].

I to uznajmy za najważniejsze kryterium wyboru dobrego suplementu diety z selenem.

Czynnikami ułatwiającymi przyswajanie selenu są: białko (metionina), witaminy A, E, C oraz inne związki o właściwościach przeciwutleniających.

Selen – suplementy diety

Wszystkie preparaty z selenem są suplementami diety – i to ich największa wspólna wada.

Kryterium wyboru:

Ja pokusiłabym się o trzy kryteria a mianowicie:

  1.       Źródło selenu – jako to najważniejsze!
  2.       Dawka
  3.       I czas trwania kuracji po zakupie suplementu

Analiza najpopularniejszych, wybranych produktów

Selen, Walmark, 100 µg, tabletki, 100 szt.

selen walmark opinie

  • Selen pochodzący z drożdży
  • Skład: sorbitol, celuloza, dwutlenek krzemu; drożdże wzbogacone w selen, karboksymetytoceluloza, sole magnezowe kwasów tłuszczowych.
  • Dawkowanie:  1 tabletka na dobę
Standardowa dawka, selen w dobrze przyswajalnej formie, w opakowaniu kuracja na 100 dni

***

Selen SWANSON, 100 µg, 300 kapsułek    

swanson selen opinie

  • Selen w postaci L-selenometioniny
  • Skład: selen, mąka ryżowa, żelatyna, fosforan dwuwapniowy
  • Dawkowanie: 1 tabletka na dobę
Standardowa dawka, dobrze przyswajalna forma selenu, uwaga na żelatynę – czyli odpada w przypadku wegan i wegetarian, w opakowaniu kuracja na 300 dni – o rany prawie na rok!

***

Olimp Selen, 110 µg , 120 tabletek

selen olimp opinie

  • Selen w postaci L-selenometioniny
  • Skład: Celuloza mikrokrystaliczna , L-selenometionina; stearynian magnezu, dwutlenek krzemu
  • Dawkowanie: 1 tabletka na dobę
Standardowa dawka, selen w dobrze przyswajalnej formie, w opakowaniu kuracja na 120 dni

***

SOLGAR Selen 100 µg, 100 tabletek

selen solgar 100 opinie

  •    Selen w postaci L-selenometioniny
  • Skład: L-selenometionina, fosforany wapnia, celuloza, sole magnezowe roślinnych kwasów tłuszczowych, dwutlenek krzemu, guma celulozowa
  • Dawkowanie: 1 tabletka na dobę

SOLGAR Selen 200 µg, 50 tabletek

selen solgar 200

  • Selen pochodzący z drożdży z pierwotnej uprawy
  • Skład: drożdże piwne (z pszenicy, jęczmienia), selen związany    drożdżami, roślinny kwas stearynowy
  • Dawkowanie: 1 tabletka na dobę

UWAGA (!): Ten sam producent ale dwie RÓŻNE dawki (z czego 200 µg to naprawdę wysoka dawka), oraz dwa RÓŻNE pochodzenia selenu

SOLGAR Selen 100 µg:  standardowa dawka, selen w dobrze przyswajalnej postaci,  w opakowaniu kuracja na 100 dni

SOLGAR Selen 200 µg: naprawdę spora dawka – polecałabym najpierw skonsultować ją z lekarzem, selen w dobrze przyswajalnej postaci, w opakowaniu kuracja na 50 dni

***

NATURELL, Selen organiczny 50 µg + witamina E 12 mg, 60 tabletek do ssania

selen naturell opinie

  • Selen pochodzący z drożdży
  • Skład: fosforany wapnia, celuloza, skrobia kukurydziana, kwas stearynowy, selen (drożdże selenowane), witamina E, hydroksypropylometyloceluloza, dwutlenek krzemu, sole magnezowe kwasów tłuszczowych (stearynian magnezu).
  • Dawkowanie 1-2 tabletek na dobę
Może i mniejsza dawka niż w poprzednich ale za to dodatek wit. E zwiększa przyswajalność selenu, selen w dobrze przyswajalnej postaci, fajna alternatywa  dla osób które mają problem z połykaniem tabletek i kapsułek, w opakowaniu kuracja na 30 max 60 dni

***

Jak wybrać najlepszy selen? Podsumowanie

Mamy nadzieję, że wybór suplementu z selenem będzie dla Ciebie już dużo łatwiejszy. Pamiętaj również, że przed rozpoczęciem suplementacji i w trakcie – warto zrobić badanie na poziom selenu. Ponieważ bardzo łatwo przekroczyć dawkę toksyczną.

Wtedy objawy przedawkowania selenu, mogą się nałożyć z objawami choroby – zaburzając  postawianie prawidłowej diagnozy.

Zdrowotności!

Redakcja Pana Tabletki

dr n. farm Magda Obrzut

Po więcej tematów związanych z chorobami tarczycy – zapraszamy na fanpage Magdy – Insulinoporność i hashimoto – leki i suplementy diety.

Źródła:

  1.   Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B.: Normy żywienia człowieka. PZWL Wydawnictwo Warszawa wyd.1,  2008.
  2.   Fairweather-Tait S.J., Bao Y., Broadley M.R., Collings R., Ford D., Hesketh J.H., Hurst R.: Selenium in Human Health and Disease. Antioxid. Redox Signal, 2011; 14(7): 1337-1383.
  3.   Pekar J., Skolarczyk J., Małecka-Massalska T., Skórzyńska-Dziduszko K. 2017. Effect of selenium supplementation in thyroid gland diseases. J. Elem., 22(1): 91-103.
  4.   Mazokopakis EE, Tzortzinis AA, Dalieraki-Ott EI et al. Coexistence of Hashimoto’s thyroiditis with papillary thyroid carcinoma. A retrospective study. Hormones (Athens)2010; 9: 312-7.
  5.   Wichman J, Winther KH, Bonnema SJ, Hegedüs L. Selenium supplementation signicantly reduces thyroid autoantibody levels in patients with chronic autoimmune thyroiditis: a systematic review and meta-analysis. Thyroid 2016; 26: 1681-92.
  6.   Kieliszek M., Błażejak S. , Jędrzejczak R.: Wiązanie selenu przez drożdże paszowe candida utilis atcc 9950. BROMAT. CHEM. TOKSYKOL. – XLV, 2012, 3, str. 628–633.

 

Podobne Te artykuły również
mogą cię zainteresować

Chcesz być na bieżąco?
Dołącz do newslettera

Wysyłam tylko wartościowe treści.

Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych w celu otrzymawania informacji marketingowych od Pana Tabletki, i akceptuję politykę prywatności.