ScrollToTop
parasol

Farmaceuci ich nie znoszą, a pacjentów wprowadzają w błąd – czyli marka parasolowa w aptece

Artykuły

22 marca 2023

Określenie „marka parasolowa”, może bardzie kojarzyć się z pogodą niż z marketingiem. Tymczasem  marki parasolowe są jednym z częściej wykorzystywanych chwytów w reklamowaniu leków i suplementów. Powiedz, czy często zdarza Ci się kupić coś, co ostatecznie okazuje się czymś zupełnie innym? Jeśli oglądasz zbyt dużo reklam farmaceutyków, to są spore szanse, że taka sytuacja będzie Ci się zdarzać coraz częściej. Trzeba uważnie czytać i wiedzieć, co się kupuje.

O markach parasolowych – czyli jak sprzedawać więcej jadąc na opinii?

Marka parasolowa (z ang. umbrella branding) to zabieg marketingowy w którym wykorzystuje się opinię jednego produktu (lidera marki) do promocji podobnych/ uzupełniających produktów. Chowają się one niejako pod parasolem opinii lidera. Dlatego mówimy o marce parasolowej. Działają tutaj paskudnie proste mechanizmy. Odbiorcy (czyli ja i Ty) automatycznie przenosimy naszą dobrą opinię z lidera, na inne produkty.  Ten automatyzm jest tutaj o tyle niebezpieczny, że bardzo często preparaty pod parasolem, mają bardzo mało wspólnego z produktem wyjściowym (niżej znajdziesz kilka konkretnych przykładów).

***

Marki parasolowe – dlaczego ich nie akceptuję?

Wiele jestem w stanie znieść jeśli chodzi o różne triki marketingowe dotyczące np. samochodów, proszków do prania, czy telewizorów. Najwyżej przepłacę, albo kupię coś słabej jakości.

Ale kiedy próbuje się robić to samo w kontekście leków, suplementów i żywności, to budzi się we mnie totalny sprzeciw. Z jednej prostej przyczyny: bo komuś może stać się krzywda, bo dzieciom może stać się krzywda, bo ufając reklamie, możesz sobie zaszkodzić. W najłagodniejszej opcji, zamiast kupić lek którego potrzebujesz, kupisz coś innego o podobnej nazwie i innym działaniu. Ot takiego kota w worku.

Teoretycznie każdy z nas ma możliwość sprawdzenia co kupuje, doczytania i dopytania. Niestety, jak pokazuje praktyka – reklamy mają tę moc, że zbyt często wyłączają myślenie. To w połączeniu z wiecznym brakiem czasu, robieniem wszystkiego na wczoraj sprawia, że o pomyłkę nietrudno. Między innymi podczas zakupów w aptece. Najłatwiej zaufać reklamie.

***

Lider o nieposzlakowanej opinii, a pod parasolem sieczka marketingowa

Ten tytuł mówi w zasadzie wszystko. Niestety przykładów wykorzystania umbrella branding’u w mojej branży jest coraz więcej. Ten chwyt działa i chyba nie ma dnia, żebym komuś w pracy nie tłumaczył, że reklama wprowadza w błąd. Że to tylko nazwy są podobne. Przejdźmy do konkretów. Poniżej przygotowałem dla Ciebie konkretne przykłady wykorzystania tej techniki. Dziękuję tutaj czytelnikom Pana Tabletki za podpowiedzi na Facebooku -Wasza pomoc jest nieoceniona 🙂

***

Kiedy na fali popularności leku popularyzuje się suplementy diety, kosmetyki, wyroby medyczne…

Jakie zagrożenia:

  • leki leczą i muszą to mieć udokumentowane, tymczasem suplementy diety, wyroby medyczne, kosmetyki, herbatki itd… to już inna bajka…
  • najlepszy suplement nie ma startu do leku i nie powinien mieć, bo leki i suplementy mają zupełnie różne zadania
  • wyroby medyczne to taka dosyć specyficzna i szeroka grupa produktów, mimo tego, że mają w nazwie medyczne to nie są to leki. Wyroby medyczne nie modyfikują funkcji fizjologicznych organizmu, tylko oddziaływują na niego w sposób fizyczny. Przykłady powiedzą Ci najwięcej:
    • spray’e chłodzące – chłodzą
    • plastry rozgrzewające – grzeją
    • kule ortopedyczne – mechaniczne wsparcie
    • syropy na kaszel – robią poślizg i działają powlekająco na gardło
    • lizaki na gardło – jak wyżej
  • kosmetyki – podobnie jak suplementy diety, można cuda na ich temat napisać  i zupełnie nie podeprzeć tego badaniami.

***

Ważna informacja od Pana Tabletki

Zanim przejrzysz poniższe zestawienie, chciałbym Cię uczulić na jedną ważną kwestię. W mojej ocenie, największym kłopotem z Umbrella Brandingiem jest przypisywanie pewnym produktom (w przekazie reklamowym) cech których nie posiadają. Co w przypadku leków i leczenia jest dużym błędem i mocnym nieporozumieniem.

W wielu przypadkach, produkty pod parasolem lidera, są całkiem ciekawe i w niektórych wskazaniach, mogą być skuteczne. Producenci  zawsze je szczegółowo i zgodnie z prawdą opisują. Całą złą robotę robi marketing.

  • sam fakt promowania jakiegoś preparatu przy użyciu tej techniki, nie powoduje, że ten preparat jest zły/ o kiepskim składzie/ itd., problemem jest przypisywanie mu cech których nie posiada
  • potraktuj te przykłady jako materiał do wyrobienia sobie własnego zdania i krytycznego oka – preparaty się zmieniają, a mechanizmy pozostają takie same – naucz się je rozpoznawać i wybieraj świadomie
  • pamiętaj, że leki leczą, a suplementy diety to żywność (nie zawsze bezpieczna, ale jednak żywność) – porównywanie leków do suplementów jest z założenia błędem – pamiętasz przykład o rowerze i motocyklu z tego artykułu? Doskonale opisuje ten problem.
  • w tym artykule idziemy jeszcze krok dalej i dokładamy inne grupy produktów, które udają leki:

***

Najczęstsze pomyłki pacjentów w związku z Umbrella Brandingiem, według Pana Tabletki i czytelników:

apap marka parasolowa

Apap tabletki vs Apap plastry

  • Apap 500 mg – to lek
  • Apap Ice i Apap Thermal to wyroby medyczne
  • w plastrach nie ma substancji czynnej z Apapu w tabletkach, czyli paracetamolu
  • Apap Thermal ma mieszaninę związków chemicznych, które pod wpływem wody (potu) rozgrzewają się
  • Apap Ice zawiera mieszaninę substancji, która daje po przyklejeniu uczucie schłodzenia

***

ibuprom zatoki marka parasolowa

Ibuprom Zatoki tabletki vs Ibuprom Zatoki Hipertonic spray

  • Ibuprom Zatoki jest lekiem o działaniu przeciwzapalnym i udrażniającym nos – to stanowczo nie jest preparat dla wszystkich – ma całą masę działań niepożądanych i sporo przeciwwskazań – dobrze skonsultuj wybór z farmaceutą
  • Ibuprom Zatoki Hipertonic spray – jest wyrobem medycznym
  • W sprayu nie ma żadnej substancji z tabletek. Zawiera hipertoniczny (bardziej słony niż „łza”) roztwór soli – będzie udrażniał i przepłukiwał nos

***

magne b6 marka parasolowa

Magne B6 i Magne B6 Forte vs Magne B6 Zmęczenie i stres, Max

  • Magne B6 i Magne B6 Forte są lekami, zawierają odpowiednio mleczan magnezu i witaminę b6 oraz cytrynian magnezu i witaminę B6
  •  Magne B6 Max, Magne B6 zmęczenie i stres – to suplementy diety zawierające cytrynian magnezu i rożne dodatki
  • nie kwestionuję jakości tych suplementów – chodzi tutaj o same zasady, leki leczą, suplementy diety uzupełniają dietę
  • mamy więc lidera brandu – Magne B6 i Magne B6 Forte leki i pod parasolem jego opinii chowają się tylko suplementy diety z innymi składnikami

***

pyralgina marka parasolowa

Pyralgina tabletki vs Pyralgina Termo Hot plastry

  • Pyralgina tabletki to lek
  • Pyralgina Termo Hot plastry – to wyrób medyczny
  • plastry nie zawierają substancji czynnej z tabletek, mają działanie tylko rozgrzewające (analogicznie jak plastry Apap)

***

Biotebal na włosy, lek, szampon, serum do rzęs Pan Tabletka

Biotebal tabletki vs Biotebal kosmetyki

  • Biotebal tabletki – to lek – który ma uzupełniać niedobory biotyny
  • Biotebal szampon – kosmetyk
  • Biotebal serum do rzęs – kosmetyk
  • Biotebal odżywka – kosmetyk
  • leki mają udowodnione działanie, natomiast kosmetyki to zupełnie inna bajka, trochę tak jak z suplementami diety – można o nich dużo napisać na podstawie składu, ale nie trzeba tego udowadniać
  • analiza tej serii tutaj (stuk-klik)

I wiele, wiele innych….

***

Co robić, jak żyć? Jak dobrze wybrać? I nie zgubić się pod tym parasolem?

Tutaj zasady są proste:

  • czytaj składy – w lekach i suplementach działać mają konkretne składniki użyte w odpowiednich dawkach. Zero magii. Ewentualnie magia marketingu.
  • nie ufaj reklamie – nadrzędnym celem reklam jest zwiększać sprzedaż, a nie polecać super-hiper-idealne-leki-panacea-na-wszystko.
  • dopytuj – potraktuj w aptece farmaceutę jak fachowca i doradcę zdrowotnego i porozmawiaj z nim, ot tak po prostu
  • bądź blisko Pana Tabletki, na przykład zapisując się na newsletter:

***

Pan Tabletka podsumowuje

Bardzo krytycznie odnoszę się do wykorzystania marek parasolowych w branży farmaceutycznej. Nie oznacza to jednak, że w ich obrębie są zawsze gorsze/ złe produkty. Bardzo ważne jest, by w czasie zakupu siła marki nie była Twoim głównym motywem. Pamiętaj, że leczą konkretne składniki, użyte w odpowiednich dawkach i we właściwym schemacie dawkowania. #reklamaNIEleczy #suplementydietynielecza.

***

Serdeczności
Pan Tabletka

Marcin

Zdjęcie kupione na iStock.

W tym artykule znajdziesz tylko skróconą informację o produktach leczniczych.

Pamiętaj: „Przed użyciem każdego preparatu zapoznaj się z treścią ulotki dołączonej do opakowania bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu”

O autorze

Marcin Korczyk

mgr farm. Marcin Korczyk - farmaceuta praktyk, twórca internetowy, key opinion leader, autor książki "Odporność. Czy Twoje dziecko może nie chorować?"
Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego na wydziale farmaceutycznym. Po studiach pracował w aptece całodobowej w Nowym Sączu - i w trakcie pracy rozpoczął tworzenie bloga www.pantabletka.pl - zapisując odpowiedzi na najczęściej zadawane przez pacjentów pytania.

Od czasu złożenia bloga w 2015 roku - do dziś - blog stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych i opiniotwórczych portali z wiedzą o racjonalnym stosowaniu leków i suplementacji.

Podobne Te artykuły również
mogą cię zainteresować