[Dla aptek] Serwis sprzętu aptecznego – czyli jak nie zepsuć miksera i loży?
Zapraszam na kolejny wpis z mojego cyklu dla pracowników aptek. Dzisiaj razem z serwisem firmy Eprus opowiemy Wam o tym, jakie są najczęstsze błędy i problemy ze sprzętem recepturowym. Starałem się wyciągnąć od nich najcenniejsze i najbardziej przydatne dla aptek informacje, czyli mówiąc żargonem technicznym – samo mięcho.
***
Mecenasem i współautorem tego wpisu jest firma Eprus – producent opakowań i sprzętu recepturowego najwyższej jakości. Apteki z #GangPanaTabletki mogą korzystać podczas zamówień bezpośrednich ze specjalnej zniżki lub dokładek. Zerknij do wpisu z podsumowaniem naszej akcji.
***
Serwis sprzętu aptecznego – najczęstsze błędy, a dla równowagi – protipy
Postanowiłem skorzystać z doświadczenia chłopaków pracujących w serwisie sprzętu aptecznego w Eprusie i zadałem im kilka pytań, które gdzieś tam zawsze mi chodziły po głowie. Ich odpowiedzi znajdziesz niżej.
Ten wpis, podobnie jak poprzedni – o przygotowaniu do kontroli Inspektora Farmaceutycznego – również uważam za otwarty. Jeśli masz jakieś pytania związane z zakresem obowiązków serwisu Eprusa, to podeślij mi je w wiadomości prywatnej, albo wrzuć do komentarza pod tym wpisem (przy aktualizacji dołożę pytania i odpowiedzi do wpisu).
To bierzmy się do pracy – a zaczynamy od komór laminarnych.
Komory laminarne – kwestie serwisowe i poprawne użytkowanie
Zajrzyjmy najpierw do środka loży, zawsze byłem ciekawy jak to wygląda 😉
***
Pan Tabletka: Jakie zauważacie najczęściej popełniane błędy przy pracy z komorami laminarnymi?
Serwis Eprus: Przed przystąpieniem do pracy należy przewietrzyć przestrzeń roboczą komory, aby usunąć zawieszone w powietrzu cząsteczki, które nazbierały się podczas jej spoczynku. Dodatkowo należy zdezynfekować przestrzeń roboczą i/lub jeżeli w komorze istnieje taka opcja, włączyć lampę UV na odpowiedni czas.
***
PT: Jak przygotować loże do kontroli jałowości?
SE: Należy zdezynfekować przestrzeń roboczą i/lub jeżeli w komorze istnieje taka opcja, włączyć lampę UV. A następnie przewietrzyć przestrzeń roboczą. Po tej czynności próbki należy otwierać pod włączoną komorą i postępować zgodnie z instrukcjami kontroli jałowości próbek.
Ważne jest, aby po zakończonym badaniu zamykać szczelnie próbki również w przestrzeni roboczej komory. W przeciwnym wypadku cząstki zawarte w powietrzu dostaną się do próbek i wynik badania będzie negatywny.
Gotowe próbki należy zawieźć do odpowiedniego laboratorium lub sanepidu, gdzie zostanie przeprowadzone ich odpowiednie badanie.
***
PT: Jak wygląda procedura kontroli jałowości i jakich używacie urządzeń analitycznych?
Na zdjęciach przedstawione zostały:
Laserowy miernik cząstek
Laserowy miernik cząstek sprawdza wielkość cząstek w przestrzeni roboczej. Normy wymagają, aby:
- cząstek większych niż 0,5um było nie więcej niż 3520
- natomiast cząstek 5um nie więcej niż 20szt.
Podczas badania zostają pobrane 3 próbki o odpowiedniej objętości.
***
Termoanemometr
Termoanemometr to miernik do pomiaru prędkości przepływu powietrza. W przestrzeni roboczej podczas pracy powinno się zapewnić przepływ laminarny, który pozwala na swobodne opadanie powietrza (jak woda w wodospadzie). Gdy prędkość będzie za niska lub za wysoka to przepływ będzie turbulentny, czyli powietrze nie będzie swobodnie opadać, tylko mieszać się i wirować. W takim przypadku cząstki, które są poza przestrzenią roboczą komory będą wpadać do środka, a co za tym idzie, na tworzony preparat „jałowy”.
***
PT: Jak często trzeba wymieniać filtry?
SE: filtry instalowane przez firmę Eprus mają żywotność 6 lat lub 5000 h. Po tym czasie materiał, z którego są wykonane ulega powolnej degradacji i w każdej chwili może nastąpić jego rozszczelnienie.
W połowie jego żywotności, czyli po 3 latach, należy wykonać pomiar czystości powietrza w celu sprawdzenia poprawności filtracji i szczelności połączeń.
Natomiast filtr wstępny (ten niebieski na zdjęciu wyżej) należy wymienić po roku lub 200 h pracy.
***
Mikser recepturowy – jak dbać, żeby się kręcił długo i równo?
To przejdźmy teraz do części z mikserami aptecznymi – podobnie jak loże laminarne i WIF będę tę część rozwijał o kolejne pytania i kwestie (również te z grupy Wsparcie dla pracowników aptek na FB).
***
PT: Jakie są trzy najczęstsze usterki miksera recepturowego?
Usterka top 1
SE: Uszkodzenie mocowania mieszadła (miejsce, gdzie wsuwa się metalowy trzpień mieszadła). Usterka jest spowodowana najczęściej stosowaniem podłoży prosto z lodówki, które są twarde i gęste, przez co tworzywo sztuczne, z którego jest wykonane mocowanie mieszadła, ulega nadmiernemu przeciążeniu, przez co jego żywotność jest skracana.
Usterka top 2
SE: Zabrudzenie suportu (windy) – Zdarza się, że wielokrotnie używana tuba nie zachowuje swojej szczelności, skutkiem czego maść wydostaje się na zewnątrz. Maść ta chlapie do wnętrza urządzenia właśnie na suport, który jest bardzo wrażliwy, jest on mechanicznym przełącznikiem kierunku pracy windy. Podczas zabrudzenia tego podzespołu zmieniają się siły, które przełączają windę góra-dół, a co za tym idzie, przygotowany preparat może być niedokładnie wymieszany w skrajnych położeniach tuby.
Usterka top 3
SE: Szczotki silnika – jest to materiał eksploatacyjny, który w trakcie zużycia wytwarza pył, osiadający na inne podzespoły. W celu zapewnienia ciągłości i poprawnej pracy zalecany jest regularny przegląd (min. co 3 lata), aby wyczyścić gromadzący się pył i nie dopuścić do uszkodzenia innych podzespołów.
W mikserach Q500 i U1000 problem ten został rozwiązany poprzez zastosowanie silników krokowych, stworzonych do pracy ciągłej.
***
PT: Jak konserwować mikser, żeby długo służył?
SE: Mikser nie wymaga konserwacji od strony użytkownika. Należy dbać o jego zewnętrzną estetykę i czystość. Zalecamy regularny przegląd mikserów – na przykład w naszym serwisie Eprus.
***
PT: Jak szybko zepsuć [nie zepsuć] mikser[a]?
SE:
- Dla modeli U500 U200 należy stosować przerwy w pracy zgodnie z instrukcją obsługi. Brak stosowania się do tych zalecań skutkuje dużo szybszym zużyciem podzespołów urządzenia.
- Nie stosować podłoży prosto z lodówki.
- Jeżeli trzpień mieszadła jest krzywy, należy bezwzględnie wymienić go na nowy.
***
***
PT: A czy możecie pokazać jakąś uszkodzoną część miksera? Z historią „jak to się stało”?
Serwis Eprus: Białe mocowanie mieszadła zostało uszkodzona podczas pracy, zębatka została zerwana z dwóch możliwych powodów:
- – Stosowanie podłoży prosto z lodówki. Są to zazwyczaj podłoża bardzo twarde które potrafią wygiąć szpatułkę podczas nakładania substancji. Także mocowanie mieszadła które jest wykonane z tworzywa sztucznego tym bardziej nie podoła zadaniu.
- nie stosowanie przerw w pracy miksera recepturowego. Zgodnie z instrukcją obsługi niektóre modele wymagają przerw w pracy. Mocowanie mieszadła współpracuje z metalowym ślimakiem silnika elektrycznego. Podczas dłuższego obciążenia, te dwa elementy podnoszą swoją temperaturę co skutkuje osłabieniem tworzywa sztucznego i w konsekwencji, co jest widoczne na zdjęciach – zerwaniem zębatki.
Opisany przykład jest sporadyczny oraz skrajny, lecz zdążają się przypadki, gdzie farmaceuci narażają się na dodatkowe koszty z powodu nie stosowania się do instrukcji obsługi.
***
PT: Czy dmuchanie sprężonym powietrzem w mikser, w celu wyczyszczenia silnika, jest ok?
SE: Trzeba pamiętać, by robić to na otwartej przestrzeni i z odłączonym od sieci urządzeniem. Zabieg taki pozwala na usunięcie pyłu ze szczotek (dotyczy U200 i U500), a co za tym idzie, wydłuża żywotność sprzętu.
Należy pamiętać jednak, by sprężone powietrze nie było wilgotne (kompresory domowe) lub przy stosowaniu powietrza w sprayu, puszka była w pozycji pionowej. W odwrotnej pozycji spryskamy urządzenie ciekłym powietrzem, które momentalnie je zamrozi!!!
Zabieg taki, zamiast pomóc, może dołożyć nam dodatkowych kosztów. Dlatego, jeżeli nie czują się Państwo na siłach, by wykonać taką czynność, należy przesłać sprzęt do serwisu Eprus, gdzie kompleksowo go wyczyścimy i sprawdzimy stan podzespołów.
***
Serwis Eprus – złota myśl na podsumowanie
Jeżeli z mikserem dzieje się coś niepokojącego, to nie zużywamy go, czekając, aż padnie do zera, tylko wysyłamy od razu do serwisu. Najczęściej to wygląda tak, że gdyby klient przysłał sprzęt od razu po zauważeniu niepokojących objawów koszty naprawy byłyby 3 razy niższe. Wadliwy element współpracuje z innymi podzespołami, które też podczas niepoprawnej pracy uszkadza. |
Serwis sprzętu aptecznego – podsumowanie
Lubię takie treściwe wpisy. Miałem lekki ubaw przy składaniu tego wpisu w całość, ponieważ z daleka widać, że odpowiedzi pisali ludzie którzy mają bardzo analityczne umysły – zero lania wody, samo techniczne mięcho 😉
Namiary na serwis Eprusa:
- strona z informacjami serwisowymi (styk-klik)
- mail: serwis@eprus.pl
- Tel . 334977370 wew. 12
Serdeczności
Pan Tabletka
Marcin
Może zainteresują Cię też wpisy:
- wyniki ankiety – czy kapsułkarka się aptece opłaca?
- jak przeprowadzić kontrolę pracy sterylizatora aptecznego – poradnik krok po kroku?
O autorze
Marcin Korczyk
Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego na wydziale farmaceutycznym. Po studiach pracował w aptece całodobowej w Nowym Sączu - i w trakcie pracy rozpoczął tworzenie bloga www.pantabletka.pl - zapisując odpowiedzi na najczęściej zadawane przez pacjentów pytania.
Od czasu złożenia bloga w 2015 roku - do dziś - blog stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych i opiniotwórczych portali z wiedzą o racjonalnym stosowaniu leków i suplementacji.