ScrollToTop

Co suplementować u dziecka niejadka, a co u vege? – rozmów z dietetykami część #2

Artykuły

28 października 2017

Rozmów Pana Tabletki z dietetykami ciąg dalszy. Dlaczego Pan Tabletka rozmawia z dietetykami? Dlatego, że to dieta jest alternatywą dla suplementów diety.  A o diecie najwięcej wiedzą dietetycy.

Ten artykuł prezentuje drugą część materiału, który zebrałem. Część pierwszą – opatrzoną dodatkowym wstępem – znajdziesz pod tym linkiem: Co warto suplementować – Pan Tabletka rozmawia z dietetykami #1

Ten wpis nie jest źródłem naukowym. Chodziło mi o subiektywne opinie i wnioski, jakie dietetycy mogą wyciągnąć ze swojej praktyki. Potraktuj ten wpis jak zwykłą rozmowę ze znajomym dietetykiem. Tylko zrobi to za Ciebie Pan Tabletka. To nie wpis komercyjny. W zamian za udzielenie wywiadu obiecałem podlinkować profile tych osób, co z przyjemnością robię.

 

#5

Zuzia Antecka
Psycholog, dietetyk, specjalizuje się w żywieniu dzieci. Pracuję zawodowo od 5 lat.
Szpinak robi bleee

Czy można zbilansować dietę tak, żeby wykluczyć konieczność zażywania suplementów?
Tak, oczywiście. Jesteśmy w stanie zbilansować dietę zdrowego człowieka bez konieczności sięgania po suplementy. Największym problemem może być witamina D, ale tak naprawdę nie powinniśmy mówić o niej w kontekście diety, bo dostarczenie jej w odpowiedniej ilości z pożywieniem nie jest łatwe. Naturalnym “źródłem” witaminy D jest promieniowanie słoneczne, nie dieta. Problemy z bilansowaniem diety zaczynają się wtedy, gdy pacjent ma liczne alergie, nietolerancje lub bardzo silne preferencje. To sytuacja, z którą spotykam się dość często w pracy, ponieważ zajmuję się głównie pomocą rodzicom w zdrowym żywieniu ich dzieci.

Dzieci natomiast to specyficzna grupa pacjentów. Nie jesteśmy w stanie zmusić ich do zjedzenia czegoś, czego nie lubią. Nie zadziała argument zdrowia, który zazwyczaj przekonuje dorosłych. Nie jestem również zwolennikiem przemycania składników w produktach, które dziecko lubi (np. dodawania ryby do kotletów mielonych i udawania, że są z mięsa). Czasami musimy pogodzić się z tym, że dieta mojego dziecka nie jest na dzień dzisiejszy idealnie zbilansowana. Zamiast naciskać na zjedzenie konkretnych produktów, inwestujemy czas w to, by dziecko stopniowo przekonywało się do nowych smaków. Wtedy czasami suplementacja to konieczność.

Zatem odpowiadając na Twoje pytanie – teoretycznie zawsze da się ułożyć dobrze zbilansowany jadłospis, problemem może być przełożenie go na praktykę.

Jakie suplementy zalecasz najczęściej?
Standardem jest witamina D oraz kwasy omega-3 z naciskiem na kwasy DHA. To bardzo ważne składniki dla kobiet w ciąży, w czasie karmienia piersią i małych dzieci. Mają wpływ na odporność i rozwój mózgu malucha. Ponadto bardzo często są niedoborowe. Mamy są straszone, by nie podawać zbyt dużych ilości ryb dzieciom i by nie spożywać ich zbyt często w ciąży. Najnowsze badania wskazują, że zalecenia o ograniczeniu ilości spożywanych ryb nie mają silnych podstaw naukowych. Jednak nadal wielu rodziców czuje się zagubionych, profilaktycznie rezygnuje z ryb, co może prowadzić do niedoboru m.in. kwasów DHA.

Drugą grupą składników, z których suplementacją często się spotykam to suplementy żelaza (oraz cynku czy wit. B12), czyli te związane z leczeniem anemii. Jednak nigdy nie zalecam samodzielnego stosowania ich u dzieci. Najpierw należy wykonać odpowiednie badania diagnostyczne w kierunku niedokrwistości, a decyzję o suplementacji powinien podjąć lekarz. Często jednak motywuję rodziców, by wywierali pewną presję na lekarzy, którzy np. zwlekają z wykonaniem badań czy zapominają o zbadaniu chociażby ferrytyny, która powinna być standardem w diagnozowaniu anemii u dzieci.

Na czym opierasz swój wybór odnośnie suplementacji? Co ma wpływ na wybór konkretnego preparatu?
Staram się unikać polecania konkretnych preparatów. Nie mam takich, którym ufam w 100%. Czasem podpowiadam, który suplement łączy ze sobą chociażby wit. D i kwasy DHA, w którym znajdziemy kwasy omega-3 pochodzące z alg morskich, czy które szczepy probiotyków są najlepsze przy alergii, a które przy chociażby częstych chorobach dziecka.

Czy obserwujesz w swojej praktyce nadużywanie suplementów?
Rodzice często nie czytają etykiet suplementów. Stosują jednocześnie preparat multiwitaminowy, oddzielnie podają witaminę D, a w okresie jesienno-zimowych dodatkowy preparat na odporność. Tymczasem w wielu produktach jednorazowa porcja dostarcza 100% dziennej dawki na dany składnik. Łatwo wtedy o przedawkowanie. Wydaje mi się, że rodzice zbyt mocno również obawiają się niedoborów żywieniowych u dzieci. Tymczasem, nawet przy dość monotonnej diecie, nie są one tak powszechne. Najczęściej pojawiają się niedobory cynku, wit. B12, wapnia, żelaza i kwasu foliowego. Znacznie bardziej w diecie naszych dzieci powinniśmy obawiać się nadmiarów, chociażby cukrów prostych.

#6

Kinga Karoń
Dietetyk kliniczny (licencjat), aktualnie jestem na studiach magisterskich z Dietetyki oraz na drugim roku Studium Farmaceutycznego, Staż pracy: dwa lata

Czy można zbilansować dietę tak, żeby wykluczyć konieczność zażywania suplementów?
Można zbilansować dietę w taki sposób, by wykluczyć przyjmowanie suplementów. Istnieją jednak przypadki, w których potrzebna będzie suplementacja (kwas foliowy w ciąży – jego odpowiednia ilość jest wtedy potrzebna do prawidłowego rozwoju dziecka). Innym powodem może być zespół złego wchłaniania lub sytuacja gdy ktoś stosuje diety wykluczające niektóre pokarmy (wegetarianie). W przypadku kobiet po menopauzie nieodzownym wydaje się włączenie witaminy D oraz wapnia, by uchronić je przed osteoporozą. Podobnie jest z  żelazem w czasie ciąży lub przy ewentualnej anemii. Jednak nawet wtedy prawidłowo zbilansowana dieta jest niezbędna!

Przyjmując żelazo dobrze jest  spożywać produkty bogate w witaminę C, lizynę, histydynę, ponieważ zwiększają jego wchłanianie.  Warto również  pamiętać, że wysokie spożycie kawy, herbaty i fitynianów (obecnych w nasionach zbóż) obniży jego wchłanianie. Chroniąc się przed osteoporozą możemy włączyć do diety produkty bogate w wapń: mleko, jogurty naturalne, mak, figi suszone, sardynki oraz ryby zawierające witaminę D. Generalnie dbając o naszą dietę warto jeść kasze, soję, orzechy zawierające magnez, oraz owoce i warzywa bogate we flawonoidy.

 Jakie suplementy zalecasz najczęściej?
Jeżeli u pacjenta należy zwiększyć ilość danego składnika, komponuję dietę w taki sposób, by mogła ona mu go dostarczyć.

Na czym opierasz swój wybór odnośnie suplementacji? Co ma wpływ na wybór konkretnego preparatu?
Uważam, że suplementy są koniecznie tylko w niektórych przypadkach. Należy zwracać wtedy uwagę na skład preparatu ponieważ preparaty różnią się od siebie ilością danego składnika w jednej tabletce.

Czy obserwujesz w swojej praktyce nadużywanie suplementów?
Obserwuję. Podczas wywiadu pytam o przyjmowane suplementy oraz powód ich przyjmowania. Spotykam się z takim problemem, że ludzie przyjmują suplementy bez wcześniejszych badań/wizyty u lekarza/dietetyka, sami decydują się na zakup tylko na podstawie reklamy w internecie lub w telewizji.

Chcesz być na bieżąco z Panem Tabletką? Zapraszam – dołącz do newslettera:

Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję politykę prywatności.

FreshMail.pl

#7

mgr Marianna Hall
Magister dietetyki, Warszawski Uniwersytet Medyczny
Centrum Dietetyki Nutrado w Warszawie

Centralny Szpital Kliniczny MSWiA (Klinika Chorób Wewnętrznych, Endokrynologii i Diabetologii).

  Czy można zbilansować dietę tak, żeby wykluczyć konieczność zażywania suplementów?
Nie ma uzasadnienia do wdrożenia substancji aktywnie czynnych bez uprzedniego sprawdzenia potrzeby ich stosowania. Konsultuję różne przypadki – od osób, które chcą jedynie zredukować masę ciała, po pacjentów z niewyrównaną glikemią, zaburzeniami endokrynologicznymi, chorobami na tle autoimmunologicznym, a także pacjentów onkologicznych. Moim celem jest stworzenie planu żywienia, który nie będzie wymagał wdrożenia dodatków, jednak w niektórych przypadkach zastosowanie suplementów, leków
lub DŚSSPŻ  (dietetyczny środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego) jest niezbędne.

  Jakie suplementy zalecasz najczęściej?
Moim celem jest edukacja pacjenta pod kątem spożywania produktów bogatych w składniki odżywcze i tym samym stanowiących element prawidłowego żywienia. Wskazania w kierunku stosowania suplementów są uzależnione od wyników badań oraz zebranego wywiadu z pacjentem. Najczęściej zwracam uwagę na konieczność suplementacji witaminy D i wielkiej piątki u kobiet w ciąży (Jak wybrać dobry suplement w ciąży?- analiza topowych produktów)

  Na czym opierasz swój wybór odnośnie suplementacji? Co ma wpływ na wybór konkretnego
preparatu?
Nie jestem osobą, która finalnie decyduje o suplementacji ani farmakoterapii, gdyż jest to rola lekarza. Ja mogę zasugerować, co można by wdrożyć, jako dodatek do prawidłowo zbilansowanego żywienia. Moje wybory są oparte na podstawie wyników badań, wywiadu z pacjentem, obserwacji oraz nabytej wiedzy teoretycznej i praktycznej.

  Czy obserwujesz w swojej praktyce nadużywanie suplementów?
Obserwuję nadużycia w stosowaniu suplementów. Jest to spowodowane wieloma czynnikami, a jednym z nich jest działanie promotorów tak zwanego zdrowego odżywiania (których nie należy mylić z dyplomowanymi dietetykami, którzy ukończyli stosowne studia). Osoby te często zachęcają do stosowania różnego rodzaju substancji o zbawiennym działaniu, ale nie podchodzą rzetelnie do prawidłowego modelu żywienia. Niestety droga na skróty dalej ma wielu odbiorców i przez rozwinięty marketing dobrze się sprzedaje.

***

Co na to Pan Tabletka?

Jestem zmartwiony tymi wywiadami. Mamy dostęp do tysięcy różnych suplementów diety, a analizując przytoczone wywiady wygląda na to, że potrzebujemy raptem kilku. Co z resztą? Smutno, że tak się marnują.

W kolejnym wpisie pokuszę się o zrobienie zbiorczej analizy wszystkich 7 wywiadów. Ten materiał będzie doskonałym uzupełnieniem listy substancji jakie warto suplementować.

Zdrowo pozdrawiam,

Marcin

Czy wiesz jak wybrać dobry suplement diety? Opisałem to w tym wpisie, zapraszam:

5 kroków jak kupić dobry suplement diety. I nie dać się oszukać.

Zdjęcie kupione na iStock

Podobne Te artykuły również
mogą cię zainteresować

Chcesz być na bieżąco?
Dołącz do newslettera

Wysyłam tylko wartościowe treści.

Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję politykę prywatności.